شهد شجر حکمت
سلام علیکم و رحمه الله
از آنجا که تعرف الاشجار باثمارها ( درختان را از ثمراتش بشناسید ) یکی از وجوه نیکویی که میتوان با ان به تعریف - یعنی معرفی به عامه - یک علم پرداخت ، بیان فایده و بهره ی آن علم است . و کلا عوام الناس اینگونه اند که هرچه این ثمره غیر محسوس تر و معقول تر باشد چون بهره بری از شهد این غرس ( درخت کاری) ، دور دسترس تر است ، رغبت مردم به آن علم و جهد در طریق ان کمتر است . مثلا اگر فن و دانشی منجر به رشد اقتصادی و تقدیر معیشت ادمی شود ، تجمع ناس در کسب ان کثیر است . مانند انچه امروز در انواع فنون مهندسی می بینیم . پس این فنون و علوم فنون عوام الناس است و نه خواص و منجر به حرکت در عروضند نه در جوهر چون هدف آنها هم همین است که در عروض ( یعنی حرکت در أین ، کیف ، کم و عروض) سیر کنند .
برادرم ، که دعای خیر بر او باد پرسید که فکر چیست ؟ ! عرض کردم که فکر را جهاتی است و از آن جمله ، موضوع فکر است که با آن قدر آن شناخته میشود .
فتحصل ، علمی چون فلسفه و حکمت چون شناخت اثمار آن در دوران دستچین هر عوامی نیست لذا رغبت به آن نیز کم است و ادعا بسیار چون میدانند به فطرت که اشرف علوم و منشا آن قرآن است و بلکه قرآن سراسر حکمت است .
اگر توفیق باشد در بیان فواید این علم ، انشالله مینویسم